Skip to content

XII. PROBLEMA DIVINITĂŢII

11 October 2010

Scris de Nae IONESCU

Ultima problemă pe care am înfăţişat-o a fost studierea particularităţilor cunoştinţei religioase. Aţi văzut că această cunoştinţă religioasă se sprijină pe ceea ce aş numi presupoziţie obiectivistă, adică pe existenţa obiectivă a obiectului cunoaşterii şi pe posibilitatea cunoştinţei de a prinde acest obiect prin determinări cari nu sunt în conştiinţa noastră, ci prin determinări cari sunt în însuşi obiectul. Aţi văzut că, în legătură cu această afirmaţie, eu am întreprins un fel de critică a criticismului kantian, încercând a stabili că funcţiunea sensibilităţii nu este de a ordona materialul haotic al impresiunilor din afară, ci pur şi simplu de a alege din acest material, care nu este haotic si n-are nevoie de ordonare, anumite elemente cari ne dau o anumită cunoaştere, cunoaştere ştiinţifică, ca un fel de reflex al realităţii, dar nu ca o reprezentantă a însuşirilor calitative. Vasăzică, funcţiunea cunoştinţei noastre ar fi, după această critică, de alegere, şi nu de sistematizare şi de ordonare.

Delimitare faţă de C. Rădulescu-Motru în problematica personalităţii umane

Ţin să vă spun, înainte de a trece la alte consideraţiuni, că această concluziune a mea, pe care am scos-o din cercetările teoriei cunoştinţei, nu este izolată în structura actuală a spiritului contimporan şi nu este izolată nici măcar în cadrul cercetărilor româneşti-^ de filosofie. D-voastră, cari cunoaşteţi cursul de filosofie al d-lui Rădulescu-Motru, vă aduceţi aminte că, psihologiceşte, tocmai aceasta este pentru profesorul [Rădulescu-] Motru funcţiunea atenţiunii; că, adică, ceea ce avem noi în conştiinţa noastră ca cunoştinţă este rezultatul unui proces de selecţiune, pe care-1 exercită atenţiunea asupra tuturor impresiunilor cari asaltează eul nostru.

Deosebirea între punctul meu de vedere si punctul de vedere prezentat de profesorul Rădulescu-Motru ar fi poate aceea că, pentru mine, personalitatea umană este un derivat al realităţii, pe câtă vreme pentru profesoral [Rădulescu-] Motru această personalitate umană este, dimpotrivă, un centru dinamic de acţiune. Vasăzică, separaţiunea definitivă de perspectiva kantiană la mine, continuarea acestei perspective kantiene prin caracterul dinamic şi creator, de cealaltă parte.

Read more: XII. PROBLEMA DIVINITĂŢII http://axa.info.ro/arhiva/anul-iii/axa-41/item/516-xii-problema-divinitatii#ixzz1248hLfaZ

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: