Skip to content

SCRISOARE A PROFESORULUI NAE IONESCU CĂTRE GENERALUL GHEORGHE CANTACUZINO GRĂNICERUL, ŞEFUL PARTIDULUI „TOTUL PENTRU ŢARĂ” (1937)

11 October 2010

Scris de Nae IONESCU

Bucureşti Băneasa
Tel. 4.80.40.
Stimate şi scumpe Domnule General
Terminaţi scrisoarea Dvs din 22-V-37, prilejuită de articolul meu din „Predania”, aşa: „este vremea, cred, să ne gândim dacă este locul să păstrăm cu sfinţenie proverbul cu iepurii, şi dacă nu trebuie în lupta noastră, să confundăm pericolul iudaic cu cel catolic”.
În ce mă priveşte, eu m-am gândit deja şi dacă asta vă interesează, vă pot spune imediat cam cum.
Părerea mea este că orice revoluţie naţionalistă sfârşeşte mai curând sau mai târziu, prin a mobiliza duşmăniile bisericii catolice.
Dar tot părerea mea este că, atâta vreme cât opoziţia bisericii catolice nu stinghereşte prea tare treburile esenţiale ale mişcării naţionaliste, nu avem nici un interes să stârnim noi duşmăniile.
Prin urmare să fim convinşi că, în fond, catolici şi jidani sunt, pricipial, în această cauză, de aceiaşi parte a baricadei, dar să nu procedăm noi, prin cine ce ieşire intempestivă, coaliţia acestor duşmănii; cu atât mai mult, cu cât noi, care nu luptăm pentru binele omenirii, ci pentru binele neamului nostru trebuie să ne gândim că – cine ştie! – s-ar putea să fim cruţaţi, cel puţin deocamdată, de duşmănia activă a catolicilor.
Nu am dreptate?
Dar atunci – o să obiectaţi – ca cu articolul din „Predania”? Ce e? Apoi iată ce e: Articolul din „Predania” nu este începutul unor atacuri împotriva catolicismului. Şi nu e, pentru că eu, principial, nu sunt anti-ceva. Eu sunt pur şi simplu pentru neamul meu. Nu am deci duşmani… „în sine”, ci numai ţări, popoare şi oameni care, atunci când fac rău neamului meu, sunt duşmanii mei. (Evident, sunt popoare care nu se poate să nu facă rău neamului meu, dar eu nu îi consider duşmani pentru că sunt blestemaţi de Dumnezeu să facă numai rău, ci pentru că ne fac rău nouă).
Aşa fiind, catolicismul „în sine” nu mă interesează. M-ar interesa, mă va interesa, când ne vor ataca în fiinţa noastră naţională (viitorul stat românesc, biserica ortodoxă, etc). Şi de aceea nu am intenţia să încep o „campanie” împotriva catolicismului.
Am scris un articol. Iar pe acest unul singur l-am scris, iată de ce: Eu cred că orice fiinţă morală (neam, biserică, mişcare) nu poate trăi decât cu demnitate.
Dispreţul, ori de unde ar veni el, trebuie respins. Până acum şi statul nostru şi neamul nostru şi biserica noastră şi mişcările noastre politice au trăit umilinţe acceptând dispreţul tuturor. În această tradiţie, catolicii de la „Farul” şi-au permis să fie impertinenţi şi dispreţuitori faţă de biserica noastră. Eu am ţinut să-i pun la locul lor. Am făcut rău? Nu cred. Cu atât mai mult, cu cât – după informaţiile mele – mi-am atins scopul.
Totuşi – cum Dvs sunteţi tactician iar eu nu sunt – vă întreb pe Dvs: am făcut rău?
Al Dvs cu tot devotamentul
Nae Ionescu
24.V.1937

Read more: SCRISOARE A PROFESORULUI NAE IONESCU CĂTRE GENERALUL GHEORGHE CANTACUZINO GRĂNICERUL, ŞEFUL PARTIDULUI „TOTUL PENTRU ŢARĂ” (1937) http://axa.info.ro/arhiva/anul-iii/axa-43/item/550-scrisoare-a-profesorului-nae-ionescu-c%C4%83tre-generalul-gheorghe-cantacuzino-gr%C4%83nicerul-%C5%9Feful-partidului-%E2%80%9Etotul-pentru-%C5%A3ar%C4%83%E2%80%9D-1937#ixzz124L2I2V0

No comments yet

Leave a Reply

